Yosemite NP

29 september 2019 - Mono Lake, California, Verenigde Staten

Een korte rit van ruim 300 km. Eerst nog een paar valleien door, waar de schorpioenen de weg oversteken. Maar de uitzichten zijn zowel door de voor- en achterruit schitterend. Via de oostkant komen we Yosemite binnen en moeten naar de westkant. Dat is een rit van +/_ 65 km. Wederom  een apart landschap. Hodgedon Campground ligt op een berg in de bossen. De temperatuur is daardoor lekker. Als de tent staat rijden we naar de Valley. Dat duurt een ruim een half uur. We zien onderweg El Capitein. Mooi plaatje. Nemen een hamburger bij de grill en vul de koelbox aan met dingen voor ontbijt en bier. Op de terug weg maken we plannen voor morgen en overmorgen. Dan zien we door de bomen heen vuur in de verte. Het is al donker. Bij navraag, wij slapen in de buurt, bij de ranger blijkt dit een voorgeschreven brand te zijn. Met een gerust hart gaan we slapen. Het plan voor morgen: Hetchy Hetchy Valley. Daar ligt een stuwmeer voor de drinkwatervoorziening van San Francisco. De hike langs het meer naar de Wapama-waterval is inspannend door dat er weinig schaduw is en de temperstuur is inmiddels opgelopen tot 36° C. Maar daar zijn we op voor bereid. Water en eten mee en petjes op. Om 4 uur zijn we terug en rijden de kronkelige weg terug door de bossen. Daar komen we om 5 uur langs Evergreen Lodge. Een vakvakHeleboela ntiepark midden in de bossen met een heleboel blokhutten, een  store, een pool en een restaurant. De keuze is makkelijk, we gaan eten. Ze gaan pas open om half 6, vervelend, wij naar de bar, bier smaakt altijd goed als het warm is. Menu keuze gegrilde forel en een steak, yammy! Als we afgerekend hebben verteld de barkeep dat erbij de pool nu een zonsondergang is. Mooi, wij gaan kijken en zijn niet de enige. Verder door staan in een maedow een heleboel koeien met bellen  en op de achtergrond zie je boven de bossen wederom een voorgeschreven brand. Terug bij de campground verbranden we zelf ook nog wat blokjes hout en na een biertje en wijn gaan we slapen. Morgen Glacier Piont.

1. Martijn:
    29 september 2019
    Klinkt allemaal top! Veel plezier tijdens de laatste dagen, in SF. Kijk uit dat ze Koos niet in Alcatraz houden! En wassen jullie de auto wel op tijd? ;)