Laatste dag SF

2 oktober 2019 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Via de MuniMobil-app kopen we een dagkaart en gaan ons eerste ritje met de Cable Car doen. Leuk bij Market Street is het eindpunt en we stappenover op de trolleybus richting de oceaan. Daar doen we ontbijt. We lopen naar het Golden Gate Park. Daar staat in de Queen Wilhelmina Garden een molen. Bij de Bison Meadow aangekomen tellen we er 4 die lekker in de zon liggen te luieren. Brengt ons op het idee om even op een bankje in de zon mee te luieren. Als we het park uitlopen komen we lang de SF Model Yachtclub. Er gaat net een wedstrijd van start tussen 8 zeilboten. Ze krijgen publiek. We bekijken de wedstrijd vanaf een bankje in de zon. Nadat we de winner uitbundig hebben toegejuicht pakken we een andere trolleylijn terug. En met de Cable Car dit keer de heuvel op gaan wij voor aan de buiten kant hangen. Leuk. Op de kamer slachten we de ananas en maken ons op voor Alcatraz avontuur. Boffen met het weer, windstil en geen mist. Prachtige zonsondergang achter de Golden Gate Bridge met 15 min zijn we op het eiland. In combinatie met de audiotour in eigen taal komt de historie goed tot leven zo in het donker. Bijzonder. Hier vastzitten was geen pretje. Het is stil op de boot terug naar het vaste land. Rond 10 uur komen we bij Calzone's Restaurant, Italiaans. Het is stil op straat. Zij zijn nog open en op het terras met verwarming nemen we plaats aan een tafeltje. Terwijl we een heerlijke salade, bruschetta's, pizza en een fles wijn wegwerken nemen we de vakantie door. We zijn dik tevreden. Wat een prachtige rondreis. Vraag nog even het recept van hun tiramisu maar de kok is al naar huis. Vullen de parkeermeter bij en lopen voor de laatste keer de heuvel op. Koos vetert nog even zijn schoen en een man passeert ons, groet, zet zijn skateboard neer en rijdt omhoog. Ja, met een motortje kan ik het ook. Nee hoor, zegt Koos, het is hier vlak. Lachend lopen we verder naar boven. Links in het bushokje ligt een zwerver. Dankbaar gaan we slapen. Morgen gaan we "back to the future"