Dag 10

15 september 2020 - Wittenberg, Duitsland

In Kothen krijgen we bij het ontbijt zelfgemaakte schmass Nog niet  gevonden waar dat precies van gemaakt is. We hebben er een nieuwe vriend bij, de hond Otto, hij staat op het schilderij. Vertrek om 9:30, lunch inkopen in een klein dorpje. De lokale super heeft bijna lege schappen maar het hoofdzakelijke is er. Verse broodje, kaas, worst, yoghurtjes. Het is zonnig, droog, 30°,wind mee. In Reppichau hebben ze de stadsgeschiedenis op de gevels geschilderd. Interessant. Ook de R1 Rad- en Wanderweg krijgt een gevel. Vandaag gaan we , volgens schema, 85 km doen. 's Ochtens kunnen we ondanks de warmte een lekker tempo houden door de bossen. Als we om 2 uur lunch doen in Oranienbaum bij het slot zit er 45 km op. Als we verder gaan hebben ze de bomen gekapt voor 3,5 km. ZONDE! Het is 30° +. Kiezen op elkaar en dan zijn we bij Grafenhainichen. Daar ligt een ijzerafgraving met joekels van graafmachines. De plas die daardoor is ontstaan is verleidelijk. Doen we niet, de zon brandt genadeloos. Een lang stuk langs het spoor en bos. Tunneltje onder het spoor. Doe ik op aanraden van Koos in versnelling 1.1. Lekker lang schaduw en koelte. HEERLIJK! Om 4 uur bidons bijgevuld op een camping bij Bergwitz. Dan komt Wittenberg aan de horizon inzicht. De Elbe over en overnachtingsplek Cranach Herberge ligt aan de markt die snel gevonden is. Stijlvol gerestaureerd gebouw. Na een rond door het mooie centrum smaakt de sushi heerlijk. Lekker slapen.